Trivsel, inklusion og specialundervisning på Hammerum Efterskole
Hammerum Efterskole prioriterer inklusion og støtte til elever med særlige behov. Med plads til op til 136 elever åbner skolen også mulighed for optagelse af et mindre antal inklusionselever og specialundervisningselever, der har behov for ekstra støtte for at kunne indgå i det store fællesskab og den almene undervisning.
Vi vil støtte alle vores elever i at blive en integreret del af skolens daglige undervisning og aktiviteter. Det gør vi bl.a. ved at lave tilpassede aftaler og støtteordninger. Skolens personale, herunder undervisere, støttelærere og trivselsteam, samarbejder tæt for at sikre en individuel tilgang.
Vores elever afslutter skoleåret med at gå til Folkeskolens afgangsprøver i 9. eller 10. klasse. Der kan dog laves individuelle aftaler herom.
Tilrettelæggelse af inklusionstilbuddet sker i tæt samarbejde med eleven, forældre og relevante fagpersonale, herunder evt. PPR og hjemkommunen.
Som skole har vi mulighed for at støtte, guide og vejlede eleven gennem forskellige indsatser tilpasset grupper eller den enkelte. Det gør vi bl.a. gennem individuelle aftaler, supplerende undervisning og samtaler, eller gennem gruppeindsatser, med ekstra ressourcer i undervisningen og støtteforanstaltninger i undervisningen.
Til at støtte denne indsats, har vi på skolen ansat en læsevejleder, der tager sig af arbejdet med LST (Læse og skrive teknologier), læse- og stavetræning og screening for ordblindhed, en AKT-vejleder, der arbejder bredt med trivslen på hele skolen, en Inklusions- og SPS-vejleder, der før og under elevernes ophold på skolen, bl.a. er med til at sikre den rigtige støtte for vores inklusionselever. På skolen har vi også ansat to unge coaches, der tilbyder individuelle samtaler til de af vores unge, der har brug for lidt ekstra guidning, samt en NLP-coach, som også tilbyder individuelle samtaler og NADA behandlinger.
Alle skolens fagligheder samarbejder om at sikre løbende opfølgning og vurdering af elevernes faglige udvikling og trivsel. Inklusionsindsatserne tager udgangspunkt i elevens behov, og kan derfor løbende justeres og udfoldes i løbet af skoleåret.
Inklusionselever og specialundervisningselever optages på lige fod med andre elever, dog under forudsætning af, at elvens særlige behov er forenelig med skolens hverdag og pædagogiske praksis i både undervisningen, fællesskabsaktiviteterne, praktiske opgaver samt det daglige samvær.
Har I spørgsmål til ovenstående kan i kontakte kontoret eller Inklusions- og SPS-vejleder Marie Louise Boni Drengsgaard på skolens telefon 97116234.
Vores læsevejleder Lone Ryssel Engedahl, tilbyder læsevejledning individuelt eller på hold, tilrettelagt efter den enkeltes behov. Undervisningen er både en hjælp med læse og skriveteknologier, LST, men der undervises og arbejdes også med læse- og stavetræning. På Hammerum Efterskole arbejdes der med Apps og programmer, som kan hjælpe med fx tale-til-tekst, oplæsning og ordforslag. Alle skolens elever har adgang til AppWriter og TxtAnalyzer og bliver undervist i brugen af disse.
På Hammerum efterskole er der også mulighed for at blive screenet for evt. ordblindhed.
Nikolaj Rytter Dahl er skolens AKT-vejleder, som arbejder med elevernes generelle trivsel og pædagogiske rammesætning for både undervisning og hverdagen på efterskolen.
Nikolaj har en Specialpædagogisk grunduddannelse og PD-modul i sociale og psykiske vanskeligheder og fungerer med den baggrund som sparringspartner for al skolens personale og forældre i samarbejdet om skolens elever.
Vores Inklusions- og SPS- vejleder Marie Louise Boni Drengsgaard, samarbejder med Nikolaj om elevernes generelle trivsel og pædagogiske rammesætning for både undervisning og hverdag på efterskolen. Marie Louise står for kontakten med vores inklusions- og SPS-elever og forældre inden og under efterskoleopholdet, for at sikre den bedste start og rigtige støtte. Marie Louise er Psykologcertificeret AKT/KRAP-vejleder
Søren Kjærsgaard og Anne Elsborg Højris er uddannet Unge coach, og gennemfører individuelle samtaler og coaching med de elever, der kunne have gavn af den ekstra støtte og coaching i efterskolehverdagen.
Bente Brun er Uddannet NLP Coach og tilbyder individuelle samtaler til elever med trivselsproblematikker, der ligger ud over skoledelen.
Hun er ligeledes certificeret NADA-instruktør (National Acupuncture Detoxification Association) og tilbyder supplerende NADA-behandling. NADA stabiliserer det autonome nervesystem og hjælper kroppen til at reetablere sig selv og skabe balance.